TPOok!

 
Regio

Toch weer onzekerheid over openingsdatum Noord-Zuidlijn Amsterdam

Deskundigen: 'Er moet nog veel gebeuren'

Het is nog niet helemaal zeker of de Amsterdamse Noord-Zuidlijn op 22 juli gaat rijden. Deskundigen hebben de gemeente in een onafhankelijk onderzoek begin dit jaar geadviseerd pas eind deze maand vast te stellen of de geplande startdatum haalbaar is. Na vertraging op vertraging was uiteindelijk 22 juli juist vastgesteld als datum dat de lijn echt open zou gaan voor een dienstregeling.

Lees ook: Tegenvaller Noord-Zuidlijn: nieuw trein-beveiligings-systeem heeft problemen

Nieuwe vertragingen aan de NZ-lijn werden begin dit jaar voorkomen door een geplande ombouw van het oude metronet nog niet in te laten gaan. Maar volgens de deskundigen moet er ook in de nu gekozen opzet nog veel gebeuren voordat de nieuwe metrolijn Amsterdam-Noord met de Zuidas kan verbinden.

De onderzoekers concluderen dat de betrokken organisaties onvoldoende op elkaar zijn afgestemd en de “strakke eenduidige sturing en het toezien op naleving van afspraken gemaakt vanuit het gemeenschappelijk belang ontbreekt”. De gemeente erkent dat er verschillen zijn van inzicht en zegt er alles aan te doen de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Zo is de afstemming tussen de betrokken partijen sterk geïntensiveerd, staat in een reactie.

Frequentie

Ook ligt er nu een voorstel over het aanpassen van de dienstregeling, een van de zorgpunten. Aanvankelijk was het de bedoeling in de spits twaalf keer per uur te rijden, maar dat moet naar tien keer per uur gedurende de hele dag. Hierbij speelt onder meer het veiligheidsprincipe mee dat een metrostel bij een calamiteit altijd op een station moet kunnen stoppen. De ambitie is de frequentie op te voeren naar twaalf, maar volgens vervoersbedrijf GVB is dit voorlopig voldoende voor het aantal verwachte reizigers.

Verder is er nog werk aan de winkel bij het verstrekken van zogenoemde realtime-reisinformatie. Door technische problemen lukt dit nog niet in alle gevallen, bijvoorbeeld bij verstoringen.

Aanleg

Al in 1999 stemde de Tweede Kamer in met de aanleg van de Noord-Zuidlijn, in 2002 nam de Amsterdamse raad de definitieve beslissing. De oplevering van de lijn, waarover al jarenlang gesproken werd, werd destijds in 2011 verwacht.

Voor wie zich afvraagt hoe de Noord-Zuidlijn er nu gaat uitzien is er Noord-Zuid Lijn – The Game. Daarmee kunnen spelers “Langs metrostations als Rokin en Vijzelgracht” rijden. Het spel is ruim eerder in gebruik dan de echte lijn.

(TPO/ANP)

   

Steun direct Gyurka Jansen

Doe een rechtstreekse donatie aan deze auteur en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken: (Dit stuurt je naar een betalingspagina)
Heb je vragen over TPO en donaties? Mail naar [email protected]Bitcoins doneren? Kijk hier voor meer informatie
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.