Doneer aan TPO
 

Amsterdamse ‘cultuursector’ wil Amsterdam kapotpromoten, Amsterdam het nieuwe Venetië

Nóg meer rolkoffers, nóg meer touringcars, nóg meer kaaswinkels, nóg drukker op Wallen en in Kalverstraat

Door: Bert Brussen, 10:54, 10 februari 2018

Foto: ‘Gastvrijheid’ en ‘verbinding’ dankzij ‘cultuur’ in Amsterdam.

 

rolkoffers

 

Stoppen met de promotie van Amsterdam, zoals veel lokale politici voorstellen, zou “kortzichtig en onverstandig” zijn. Dat betoogt een groep kopstukken uit de Amsterdamse cultuursector in een opiniestuk in Het Parool.

Degenen die pleiten voor stoppen van de ‘citymarketing’ lijken te denken dat daarmee de drukte in de stad wordt gedempt, zeggen de auteurs. “Als culturele instellingen van Amsterdam en de metropool betogen wij gezamenlijk het tegendeel.”

De promotie van het totale cultuuraanbod in de hoofdstad verlaagt de drempel tot een bezoek, niet alleen voor toeristen maar ook voor inwoners van de hoofdstad zelf. Van de brede reclame profiteren vooral de kleinere instellingen die beperkte marketingbudgetten hebben, zeggen de schrijvers. Amsterdam staat door de promotie bekend als cultuurstad en dat is “een reputatie waar Amsterdammers trots op mogen zijn”.

Het stuk is ondertekend door onder anderen Taco Dibbits (Rijksmuseum), Ivo van Hove (Toneelgroep Amsterdam), Judikje Kiers (Amsterdam Museum) en Jan Raes (Koninklijk Concertgebouworkest).

Anp

 

 

 


 

Steun direct Bert Brussen

Doe een rechtstreekse donatie aan deze auteur en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken:
(Dit stuurt je naar een betalingspagina)
Om administratieve redenen moet je donatie minimaal 5 Euro zijn. Heb je vragen over TPO en donaties? Mail naar [email protected]. Bitcoins doneren? Kijk hier voor meer informatie
 
 
 
 
Toon / Verberg Reacties