Regio

Amsterdamse ‘cultuursector’ wil Amsterdam kapotpromoten, Amsterdam het nieuwe Venetië

10-02-2018 10:54

Foto: ‘Gastvrijheid’ en ‘verbinding’ dankzij ‘cultuur’ in Amsterdam.

 

rolkoffers

 

Stoppen met de promotie van Amsterdam, zoals veel lokale politici voorstellen, zou “kortzichtig en onverstandig” zijn. Dat betoogt een groep kopstukken uit de Amsterdamse cultuursector in een opiniestuk in Het Parool.

Degenen die pleiten voor stoppen van de ‘citymarketing’ lijken te denken dat daarmee de drukte in de stad wordt gedempt, zeggen de auteurs. “Als culturele instellingen van Amsterdam en de metropool betogen wij gezamenlijk het tegendeel.”

De promotie van het totale cultuuraanbod in de hoofdstad verlaagt de drempel tot een bezoek, niet alleen voor toeristen maar ook voor inwoners van de hoofdstad zelf. Van de brede reclame profiteren vooral de kleinere instellingen die beperkte marketingbudgetten hebben, zeggen de schrijvers. Amsterdam staat door de promotie bekend als cultuurstad en dat is “een reputatie waar Amsterdammers trots op mogen zijn”.

Het stuk is ondertekend door onder anderen Taco Dibbits (Rijksmuseum), Ivo van Hove (Toneelgroep Amsterdam), Judikje Kiers (Amsterdam Museum) en Jan Raes (Koninklijk Concertgebouworkest).

Anp