Maak Rotterdamse metro goedkoper door reclame-opbrengsten

15-12-2015 13:09

Opvallend nieuws afgelopen week: volgens een onderzoek van Treinreiziger.nl is het duurder om een abonnement op de Rotterdamse metro te nemen dan om iedere keer losse kaartjes te kopen. De metro hoort een toegankelijk, working class-vervoersmiddel te zijn, maar is dat nu niet. Het zou dus goed zijn als de metro goedkoper werd, maar hoe? Een metronetwerk is nu eenmaal duur. meer subsidies zijn duidelijkgeen optie: tussen 2013 en 2017 worden die structureel verlaagd met 26,9 miljoen euro. Het is echter mogelijk om op een andere manier aan inkomsten te komen: door reclame-inkomsten.

Jaarlijks reizen zo’n 80 miljoen mensen met de Rotterdamse metro. Op zichzelf is dat al interessant voor adverteerders, maar daar komt nog eens bij dat goed bekend is wie op welk moment en welk traject reist: tussen Blaak en Kralingse Zoom bijvoorbeeld reizen veel studenten. Deze informatie kan gebruikt worden om zeer gericht reclame te maken. De metro’s blijven echter kaal en grijs, reclame-uitingen ontbreken.

Reclameluilekkerland

In die kale metrotreinen bevindt zich een nog onontgonnen reclameluilekkerland. Het is niet heel ingewikkeld om op alle mogelijke plekken advertentieruimte te verhuren: in sommige steden gebeurt het al. Wanneer je bijvoorbeeld in Tokio in een metro stapt merk je meteen hoe kleurrijk het interieur is. Overal hangen advertenties: bovenaan de ramen, boven het gangpad, zelfs aan de handvaten. Op verschillende beeldschermen worden reclames, nieuws of weersvoorspellingen afgespeeld. Aan het eind van elk traject vervangt een medewerker snel alle posters: per traject kopen bedrijven precies de ruimte in waarmee ze hun doelgroep het best bereiken.

Wat je ook merkt in Tokio is hoe aangenaam de prijzen zijn. Die zijn namelijk vergelijkbaar met Rotterdam, ondanks het feit dat het metrostelsel in Tokio veel groter en duurder is om te onderhouden. Europese metrostelsels die qua omvang en onderhoud vergelijkbaar zijn met Tokio, zoals die van Parijs en Londen, zijn duurder. Trouwen, ook in die steden blijft veel advertentieruimte onbenut.

Toegankelijke metro

Er is geen reden waarom er géén gebruik zou kunnen worden gemaakt van advertenties in de Rotterdamse metro. Door reclameopbrengsten kan de kale, dure metro veranderen in een goedkope, kleurrijke metro. Tevens is het voor bedrijven een lucratieve kans om op zeer efficiënte wijze reclame te maken. De bal ligt nu bij RET en de gemeente: tijd voor een toegankelijke metro!

 

Lex Cornelissen is Bestuurslid Politiek bij de JOVD Rijnmond, jongerenorganisatie van de VVD