Opinie

Ernstige IJoverplaatsingstweewielerproblematiek in Amsterdam

24-11-2014 18:09

Leed in de wereldstad Amsterdam. Dagelijks speelt zich achter De Zoveelste Bouwput het Centraal Station een drama af. Want dagelijks willen voetgangers, fietsers, scooters en Canta’s tegelijk de pont op. En dat kan niet. Laat staan dat er überhaupt ruimte is om al die fietsers en voetgangers en scooters en Canta’s tegelijk op die pont te laten. 

Die ruimte is er dus niet, want ook achter het centraal station is het een bouwputchaos van Rijksmuseum-achtige maar typisch Amsterdamse proporties. Er vallen kortom serieuze gewonden en iedereen klaagt steen en been over de puinhopen van 150 jaar PvdA.

Dus wat deed de gemeenteraad? Juist: die stelde een Onderzoekscommissie in! De Werkgroep Blackspot. Wij gokken nu even vrijuit dat deze werkgroep bestaat uit externe consultants die voor extra hoge tarieven Europees worden aanbesteed.

Enfin, na een kleine 256 jaar (wat vrij snel is voor een overheidsorganisatie) kwam de Werkgroep Blackspot samen met de evaluatiecommissie tot een raamovereenkomst dat binnen het convenant Burgerhaat & Belastinggeldverspilling plaats kreeg onder de nieuwe herindelingscommissie Pontbelangen in breed perspectief Nota 2015.

Deze commissie zal nu een protocol opstellen en een procedure afspreken, waarna alles zal worden afgestemd met het assessment testbureau ten einde tot toetsbare criteria en key point indicators te komen, ook in relatie tot de APV.

Kortom: het probleem wordt binnen nu en nog geen zestien jaar opgelost want er komen ‘rode en groene zones‘.

Lees dit nogmaals en besef dat de gemeente dit ‘aanpakken’ noemt: ‘Er komen rode en groene zones’.

Het probleem zal dus binnen no time als sneeuw voor de zon verdwijnen. Al willen wij er nog wel even aan toe voegen dat het waarschijnlijk beter is voortaan aan de media te vragen terughoudend over deze zaak te berichten en niet langer het woord ‘pontproblematiek’ te gebruiken maar te kiezen voor het veel neutralere ‘IJoverplaatsingentweewielerproblematiek’ omdat uit sociaal wetenschappelijk, maar niet reproduceerbaar, onderzoek is gebleken dat tweewielers zich gestigmatiseerd voelen en zich juist daardoor gevaarlijker op de weg naar de pont gaan gedragen.

Rest ons nog één vraag: zijn de fietscoaches op?

Een IJoverplaatsingstweewielerproblematiek als dit is namelijk een gouden kans gelijk een stukje extra werkgelegenheid te creëren en zodoende de onderkant van de samenleving op speelse doch nuttige wijze weer aan een arbeidsritme te laten wennen.